Udviklings opgave 1

 

Udviklingsprojekt i Tankefuld.

Institutionen er under §107/108 i serviceloven (retsinformation.dk), bo- og aflastning. Børnene har betydelige fysiske og psykiske handicaps af varierende omfang. Stedet ligger udenfor byen, i skov og naturskønne områder.

Institutionens formål er beskrevet;

Der tilbydes døgnophold med pædagogisk praktisk støtte og omsorg, hvor formålet er, at sikre den unges trivsel og udvikling, samt yde aflastning for familier med børn med fysisk og psykisk handicap.

Bodel: … der samarbejdes tæt med pårørende og dagtilbud for at skabe de bedste vilkår for husets børn og unge.

Aflastning: … der er fokus på at skabe en hverdag i hjemlige trygge rammer baseret den enkeltes ressourcer, behov og interesser… ( cbuf.svendborg.dk/tankefuld).

 

Undring.

Jeg undrer mig over at naturen og udelivet ofte begrænses til ”leg” i en lukket have, og ”frisk luft” med gåtur i skoven som en sansning eller en tur med de ”store” børn til indkøb. Jeg har ikke set eller hørt om dyr, planter og friluftsliv som et fokus eller arbejdsområde.

Jeg kunne tænke mig at finde ud af:

1.      Hvilke tanker er der i personalegruppen og i ledelsen om at arbejde med natur, dyr og planter.

2.      Er der erfaring andre steder fra.

3.      Hvordan de arbejder med det.

4.      Hvorfor de arbejder med det på denne måde.

Jeg vil spørge 2 pædagoger på henholdsvis bo- og aflastningsdelen, samt lederen. Der er en del vikarer og ufaglært personale som ikke vil kunne svare på dette, og derfor denne prioritering.

Jeg ved at dyr kan være med til at børn og unge tilegner sig viden om verden omkring sig. At de lærer noget om dem selv gennem samvær med dyr, og at sociale relationer kan styrkes gennem dette. Jeg har denne viden gennem min praksis her hvor jeg har haft kyllinger med i institutionen.

Jeg tager udgangspunkt i Aktionslæringsmodellen (Krogh & Smidt, 2021) i min struktur, og i arbejdet med dyr/kyllinger vil jeg have fokus på mikroforsker metoden (Mikroforsker.dk).

Viden.

Institutionens kendskab til børnenes trivsel og udvikling samt den enkeltes ressourcer, behov og interesser, danner baggrund for den tilgang der er for at arbejde med dette emne.

Den viden personalet har, vil jeg undersøge ved de ovennævnte 3 spørgsmål (under undring)

Den viden/litteratur jeg vil inddrage og bruge i dette projekt, er bl.a.;

-          Natur og udeliv, af kapitler der beskriver hvordan læring kan foregå, og hvordan viden opstår, samt beskrivelsen af hvad vi skal bruge det naturfaglige til i pædagogisk praksis.

-          Artikel om Dyr i pædagogik, der fortæller erfaringer med dyr og praksis.

-          Artikel om De fjer og pelsklædte kan gøre en forskel som også beskriver erfaringer med børn og dyr.

-          Bog om Børn, dyr og natur som er bestilt på biblioteket, men jeg ikke helt ved hvad indeholder.

-          Jeg vil forsøge at få kontakt til en institution der har dyr i praksis, og stille få afgrænset spørgsmål om deres erfaringer, og inddrage dette i opgaven. Det har ikke været muligt at finde forskning med dyr og børn i social-specialområdet, ved søgning på forskellige søgesteder.

Tidsplan;

Jeg vil sende spørgsmål ud til de 3 personer i personalegruppen/ledelsen i denne uge. Jeg har aftalt med lederen at udviklingsprojektet kan være sammen med dem.

Jeg vil lave 2-3 aktioner som skal foregå i næste uge samt uge 16.

Aktionerne skal omhandle kyllinger i pædagogisk praksis og have fokus på at børnene/unge skal tilegne sig naturvidenskabelig viden gennem dette.

Jeg vil finde en institution i denne uge og udforme spørgsmål til dem senest i næste uge.

Mål

Målet er at fremme den naturvidenskabelige viden, gennem kontakt og oplevelser med og omkring dyr.

Børnene skal have mulighed for at danne sig viden og erfaringer med dyr både i pasning, omgang og sociale kontekster med hinanden. Det er frivilligt. Alle skal kunne deltage, både aktivt og perifert.

Personalet skal have viden om dyrene, pasning af, samt en erfaring med børn og dyr sammen (hvad oplever vi det gør ved/med børnene).

 

Litteraturliste

Ejbye-Ernst, N & Stokholm, D. (2020). Natur og udeliv- uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzel

Haugaard Jensen, P. & Bjerresø, A.O. & Hald, K. (2020). Krible Krable- Mikroforsker- en metode og en børneforskerkonkurrence for 0.-3. klasse. Naturvejlederforeningen https://kriblekrable.dk/metoden/

Krogh, S. & Smidt, S. (2021). Aktionslæring i pædagogisk praksis. Dafolo

Larsen, J.H. (2012). Dyr i pædagogik- Dyr er en øjenåbner. (2012 nr.18) Børn& unge

Madsen, B.L. (1988). Børn, dyr og natur. Børn og unge

Rørbæk, M. (2016, 3.juni). De fjer- og pelsklædte kan gøre en forskel. (11-2016) Socialpædagogerne

Kommentarer

  1. Hej Dorthe. Det er en god ide at arbejde videre med dit kyllingehold. Du nævner fint de overordnede formål for borgernes anbringelse i jeres varetægt :-) Vi er enige om at det vil kunne kobles sammen argumentationsmæssigt med dine mål, men på sigt er det en god ide at eksplicitere sammenhængen mellem mål og formål lidt mere tydeligt. Måske trives man bedre og udvikles bedre ved at være fortrolig med og vide noget om(eksplicit/tavst) og opleve sin omverden?
    Rigtig spændende at tage undersøgelsen af dyr i pædagogisk arbejde et skridt videre gennem din empiriindsamling og din litteratur. Du udtrykte lidt usikkerhed om litteratur, men vi må bare sige at det ser fyldestgørende ud! Det bliver spændende at se hvad mikroforskermetoden kan bidrage til, og du kan jo overveje at vælge elementer af metoden ud, når du nu har den målgruppe du har. Vh Ida og Ib

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Annes Udviklingsopgave 1

Annes aktiviteter 1 og 2 på Biotop