Annes Udviklingsopgave 1

Recoverykursusafdelingen er en del af Socialpædagogisk Center. Her udbydes forskellige kurser og målet er i samarbejde med borgeren at styrke og udvikle vedkommendes kompetencer til at mestre eget liv, samt at styrke det fysiske og psykiske velbefindende gennem deltagelse i meningsfulde aktiviteter og sociale fællesskaber. Der arbejdes med fx at kunne begå sig socialt.

Kurserne er åbent for alle borgere der har en psykisk udfordring/sårbarhed, samt borgere tilknyttet beskæftigelses- og samværstilbuddet Platform under Servicelovens paragraf 103 og 104 (handicapogpsykiatri.inst.vejen.dk/socialpaedagogisk-center/. Retsinformation.dk). Foregår p.t. en formiddag ugentlig.

Udviklingsopgavens fokus er kurset ”Natur, krop og psyke”.

 
Undring
”Natur og udeliv” har bidraget til undring over, at naturdannelse som sådan ikke er en del af kurset ”Natur, krop og psyke”. Undringen er interessant og giver mening fordi:
  • Kursets indhold og fokus lægger op til naturdannelse som et muligt omdrejningspunkt, og herigennem mulighed for at arbejde med fx opmærksomhed, angstproblematikker, koblet på naturaktiviteter. Naturligvis i samarbejde med borgeren, samt udfordre og støtte indenfor nærmeste udviklingszone (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 40).
  • Naturen er kursets omdrejningspunkt. Gennem kendskab til naturen kan bidrages til at den enkelte ”på sigt kan handle kritisk og selvstændigt som demokratiske borgere med indsigt og interesse i” (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 74), fx naturfaglige problemstillinger som klima-, miljøproblematikker, natursyn ect. Samt ikke mindst udvikle et forhold til naturen og behov for at drage omsorg.

Viden

Kursets aktiviteter har fokus på særligt sanser, krop og træning i opmærksomhed, samt sænke niveauet af indre angst/uro. Gennem fx bevægelse og puls, opmærksomhedstræning, åndedræt, mindfulness, yoga, samt mennesket og naturens forskellige sammenhænge, vidensdeling.

Personalet er pædagoger. Har kurser i Naturterapi og Mindfulness. Min undring tager afsæt i min nuværende viden om kurset fra tidligere ansættelse. Viden gennem litteratur findes nedenfor.

 
Jeg får lyst til at undersøge
  • Hvad betyder kursusbeskrivelsen ”mennesket og naturens forskellige sammenhænge?
  • Naturen som kursets ramme giver mulighed for læring/dannelse i naturen om naturen, så hvordan kan pædagogen understøtte, at borgere tilknyttet kurset opnår mulighed for og derigennem at tilegne sig naturvidenskabelige kompetencer?
  • Hvordan er det muligt at danne rammer i forhold til at dæmpe angst, udvide grænser og begå sig socialt, så borgerne oplever nye sider og kvaliteter af sig selv, gennem naturdannelse? (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 29)

Mål

  • Pædagogisk personale – udbygge viden og udvide perspektiverne i forhold til at formidle naturvidenskabeligt.
  • Borgere – Naturaktiviteter som en del af ”Natur, krop og psyke” for læring, oplevelser og ”ny” opmærksomhed.
 
Didaktiske og pædagogiske metoder
Jeg bruger Aktionslæringsmodellen som metode (Krogh & smidt, 2021). ”De fem elementer” (Hartmeyer & Præstholm, 2021) eller måske SMTTE-modellen (Clausen & Hygum, 2019) kan være nærliggende at bruge som pædagogisk værktøj, afhængig af aktionerne. Er endnu ikke fastlagt.
 

Videns indsamling

Jeg er i kontakt med min tidligere arbejdsplads om mulighed for besøg og evt. aftaler, dog uafklaret. Jeg ønsker at interviewe borgere, hvis muligt, og pædagogisk personale. Påtænker også at inddrage spørgeskema.
Billeddokumentation af aktionsdelen bliver uden ansigtsgenkendelse. Der indhentes ikke tilladelse, da det kræver den enkeltes personlige underskrift. Borgerne kommer forskellige steder fra og erfaring med en vis ustabilitet i mødestruktur, medvirker til at de kan være svære at træffe.
 

Foreløbig litteratur og tidsplan

Ejbye-Ernst, N. (2018). Hvad ved vi om arbejdet med udsatte unge i naturen? Bikubefonden. https://www.bikubenfonden.dk/sites/default/files/2019-03/NTGL-lab.pdf

Ejbye-Ernst, N. & Seidler, P.N. & Sørensen, V. (2018). Inddragelse af naturen i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner – med naturaktiviteter som en integreret del af indsatsen. Viden om friluftsliv.dk. https://videnomfriluftsliv.dk/sites/default/files/pdf/Pdf-filer/rapport_natur_og_sociale_indsatser.pdf

Ejbye-Ernst, N & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv i pædagogiske praksis. Reitzel.

Krogh, s. & Smidt, S. (2021). Aktionslæring i pædagogisk praksis. Dafolo

Seidler, P.H. & Christiani, J.L. (2021). Når natur gør en forskel i det socialpædagogisk arbejde. Socialpædagogik, 21(1), 87-102

Skytte, E. et al., (2019). Ud i naturen – ind i fællesskabet. Akademisk forlag

Tidsplan – Hvis muligt onsdag næste uge. Alternativt evt. to aktiviteter uge 16. evt. en uge 17.

Kommentarer

  1. Hej Anne. Det ser rigtig spændende ud og komplementerer også fint dit tidligere arbejde på valgfaget, som vi opfatter det. Din undring er interessant, og det nye perspektiv du bringer ind i praksis handler, som vi forstår det, om at undersøge, hvordan aktioner der didaktisk er planlagt ud fra naturdannelsens 5 elementer vil kunne understøtte Recoverykursusafdelingens målsætninger. Du lægger altså hermed et nyt perspektiv på arbejdet og reflekterer over hvordan det falder ud for deltagerne i dine aktioner. Overvej at tilføje "Hartmeyer, Rikke & Præstholm, Søren (2021) Børns naturdannelse" på din litteraturliste ;-) Vh Ida og Ib

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Udviklings opgave 1

Biotop - Indsamling af dyr