Perspektivering
Dyrehold opgave E
Ny viden:
Dyreholdet har givet mig katalog viden om udrugning af hønseæg, kyllinger og hønseracer. jeg har fået viden om regler for hønsehold, kyllinger/høns adfærd, pleje, foder og hvad der skal købes/laves før- og under dyreholdet.
Jeg har brugt mine sanser både ved at høre, se og mærke på kyllingerne samt under udrugningen, og lært noget om hønseægs tyngde når de er befrugtet og er ved at udvikle sig, hvordan kyllinger lugter, mærkes med dun og med fjer, og jeg har lyttet til deres pippen, både når de "slås", tages op, og når de spiser og støvbader.
Jeg har lært noget af den tavse viden som Anne har, gennem dialog, og ved at være sammen i praksisopgaven. Det er både om foder og pleje samt kyllingers adfærd som jeg ikke har kunne læse mig til, men som er oplevet gennem det at holde høns i mange år.
Min kropslig viden er nok det som jeg husker mest. Jeg har gennem de sidste 6 uger, kikket til udrugningen af hønseæg hver dag, mærket på og kikket på skallen, samt lyst og vejet æggene. Jeg har en ny kropslig viden og fornemmelse af det at udruge hønseæg. jeg har i 3 uger fulgt de ny udklæggede kyllinger, hvor jeg hver dag har mærket hvor meget jeg bevæge mine arme før de blev bange, hvordan min stemme kan berolige de urolige, hvor meget hønselort de laver hver dag, og hvor meget mere foder de spiser hver uge. OG meget meget mere.
Arbejdet med kyllinger er aldrig kedeligt. De lytter til alt det man fortæller dem, endda kagler de med nogen gange...;-), De får testet deres smagsløg med alverdens grønne, røde og gule ting... noget mad spiser de (fx spiret hvedekerner) og andet kan de ikke spise endnu (fx grønkål) og noget viser de slet ikke interesse (fx pæreskrog og rødbedeskrald).
Etiske spørgsmål:
Når kyllingerne har været med i praksis, er de blevet taget op af mange hænder, nogle holder stramt, og andre bliver bange og er ved at slippe. Jeg har tænkt på hvor meget de skal holde til, hvornår er det for meget. Dyrevelfærd.
Et andet etisk spørgsmål kan være om alle børn skal kunne være omkring dyrene? mange kan være bange for dem eller slet ikke have lyst til at deltage. Skal man kunne spise sine dyr?
Hvis de ansvarlige for dyreholdet ikke arbejder der mere, hvem tager så over? hvordan holder institutionen sig engageret i dyreholdet og sikre god dyrevelfærd? Medarbejder/ledelses ansvar
Hvad skal vi bruge dyrene til? Spises, Være tamme og røres ved?
Hvad gør vi når de bliver gamle og dør/ slagtes og spises? Skal vi have nye dyr eller ?
Perspektiver:
Dyrehold kan være et fælles tredje, hvor vi arbejder sammen om at passe hønsene og får talt om alt muligt. Dannelse af fællesskab og sociale relationer på tværs af andre interesser.
Det kan være med til at få talt om forskellige måder at have høns/æg. Der er burhøns/æg, og der er fritgående (og andre). At få viden om hvorfor priser på æg og kyllinger i supermarked er forskellige. At lære at tage stilling til hvad man ønsker at støtte og spise.
At lære at afkode dyrs adfærd/stemning, kan betyde at borgeren lærer noget om sig selv (fx en stor dreng på bostedet, der omtalte sig selv som tålmodig og rolig, efter at have været sammen med kyllingerne).
Gode oplevelser:
Oplevelser der er gode handler både om mig selv og børnene i pædagogisk praksis.
Jeg har selv været meget engageret i både udrugningen af æg og pasning af kyllingerne. Uden at have prøvet det før er det sjovt at blive mødt af kyllingernes kaglen/pippen hver dag. De er opmærksomme på mig, og kommer hen til mig når jeg sidder ved siden af buret. De snakker med når jeg taler til dem. De udvikler sig hurtigt så jeg kan se hver dag at der sker noget nyt, og de vejer mere, har større omfang og bliver mere forskellige i farve og form. Det er en god oplevelse at forsøge at lære dem godt at kende, så jeg kan gøre det bedste for dem.
I praksis, er det en god oplevelse at se børnenes interesse, møde dem i deres spørgsmål om kyllingerne, og følge deres nysgerrighed med ens egen, og udforske mere, både alene og sammen med børnene. Det er en god oplevelse at blive mødt at positive kolleger og ledelse.
Hej Dorthe, spændende refleksioner du har over dit hønsehold. Jeg kan ikke helt finde ud af i hvor høj og ikke høj grad de etiske overvejelser giver mening i forhold til din målgruppe, men det hører vi måske lidt om til fremlæggelsen af praksisafprøvningen. vh ib
SvarSlet