Frø er sået.

Hvilke frø spirer først? 

Skal nogle frø have mere varme end andre? 

Mere lys? 

Hvad sker der hvis jeg stiller en spiret bønne i mørke i en labyrint- kan den finde vej gennem forhindringen til lyset, og evt hvor hurtigt?

Kan planterne bruges til madlavning? Hvordan dufter de?

Hvordan kan vi bruge planterne i en institution hvor intet kan stå fremme? (børnene piller det ned)

Hvordan ser det ud når frø spirer?

Disse spørgsmål kan man stille sig selv, men også bruge i en pædagogisk praksis, altså sammen med børn/unge/voksne. At gå på opdagelse i planternes univers. 

De naturvidenskabelige kompetencer

Observere- Frøene er sået og der skal observeres hvad der sker i alle potter og glas. 

Undersøge- Der skal undersøges hvilke betingelser de forskellige frø skal have, hvad er det for en art, og i hvilken familie.

Drage konklusioner- 

Kommunikere- Vi kan tale om hvad frø er og hvad vi gør når vi sår. Vi kan tale om alt hvad der sker i processen. 

Opstille hypoteser- 

Eksperimentere- Vi eksperimentere med bønner, ser hvilke frø der spirer først

Variere forsøgsbetingelser- Nogle frø stilles i ekstra varme, bønnen der er spirret stilles i mørke. 

Forudsige- Vi forudsiger at bønnen kan finde vej i mørket i labyrinten og finde ud i lyset. 

Stille spørgsmål- Spørgsmål er der mange af...!

Klassificere- Vi skal finde ud af hvad planten er for en, hvor den lever naturligt, og hvilken art/familie den er i. 

Designe/planlægge- Vi planlægger når vi passer planterne, vi designer, når vi finder ud af hvordan planterne skal trives/plantes ud/ nye potter/ hvorhenne de skal stå, og hvad vi kan bruge planterne til. 

Bruge udstyr/redskaber- Der skal bygges en labyrint til bønneplanten, vi skal undersøge frøets art med en app/ipad. Vi skal plante med jord, og finde bakker/potter til dette. 

Konstruere- Det er også at konstruere, når vi laver en labyrint, når vi evt laver Kokedamer af planterne så de kan hænge et sted hvor de ikke bliver "pillet ned". 


De planter jeg har sået er:

Solsikke.
Kurvblomst-familien. 1-årig plante. Tokimbladet (wikipedia.org), Insekt bestøves. 

Asparges
Asparges-familien. Flerårig plante. Vokser på kystnære overdrev, og dyrket i haver (planto-app). Insektbestøves. Enkimbladet (wikipedia.org)

Koriander
1-årig plante. Skærmplante-familie. Man kan spise både frø, blade og rødder. Tokimbladet. Insektbestøves.

Sommerfuglebusk
Læbeblomst-familie. Flerårig plante. Vokser vildt i Kina, og herhjemme modnes frøene sjældent (wikipedia.org). Tokimbladet. Insektbestøves. 

Ruccula
Korsblomst-familie. 1-årig. Vild rucola er flerårig. Tokimbladet. Insektbestøves (gourmethaven.dk)

Hvede
Græs-familie. 1- årig. Enkimbladet. En af de mest dyrkede kornsorter i verden. Selvbestøvende.

Sennepskarse
Korsblomst-familien (sennep). 1-årig. Tokimbladet.  

Rød peber
Natskygge-familie. 1- årig. har brug for varme, over 20 gr, det meste af tiden. Tokimbladet. Selvbestøvende, planten må gerne hjælpes ved at ryste den.. 

Citron 
Rude-familie. Flerårig. Blomstrer efter 5-10 år. Insektbestøves. Trives i høj luftfugtighed, og fugtig jord samt varme. 

Stokrose 
Katost-familie. Flerårig. Tokimbladet. Insektbestøves. Kommer fra Asien, men dyrkes også fint i Danmark. 

Stjerneanis (i ekstra varme)
Schisandraceae-familie. (træ, alle dele er aromatiske). Flerårigt. Tokimbladet. Hører hjemme i Kina, og dyrkes bedst i veldrænet, fugtig jord med god varme. .

Borlottobønne (i glas)
Ærteblomst-familien. Tokimbladet. Bestøves ?

Soya bønne (som skal vise om den kan finde ud af labyrinten)
Ærteblomst-familien.Tokimbladet. Bestøves ?


Sammen med Anne har jeg sået: 

- Rød eg (i glas hos mig)... Bøge-familien. 
- Kastanje (i glas hos mig)... Bøge-familien.
- Rød el... Birke-familien.
- Normans gran... Gran-familien.
- Trommestik... Kurvblomst-familien. Flerårig staude.




Kommentarer

  1. Hej Dorthe, spændende planter du har valgt og god ide at gå systematisk til værks med de naturfaglige kompetencer. Jeg er meget spændt på soya-labyrinten, smart at bruge en skotøjsæske, så man lige kan åbne og vande:-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Planteholdsopgave - Fælles for Dorthe og Anne - 2

Annes Planteholdsopdatering og overvejelser uge 11