Annes Planteholdsopgave - Pædagogisk forløb
Målene for brugerguppen og planteholdet…
- Give den enkelte mulighed for at deltage i sociale aktiviteter, med frø og planter som omdrejningspunkt
- Give den enkelte mulighed for at udvikle, udfordre og udfolde sig sammen med andre i et socialt fællesskab, samarbejde om og danne nye relationer og derigennem
- Bidrage til personlig udvikling
- Understøtte at den enkelte tilegner sig naturvidenskabelige kompetencer, viden om og forståelser af hvad planter og frø er og kan, gennem konkrete oplevelser, som fx at spire i glas, hvor spireprocessen synliggøres/visualiseres i forhold til hvad der sker under jorden...søger spirerne naturligt nedad..? Kommer spiren og stilken fra samme sted på frøet..? Og hvad hvis der er forhindringer undervejs…?
- Tilegne sig viden om så- og dyrkningsforhold, som fx frøets dybde i jorden når der sås, optimale såtidspunkter, pasning med mere.
- Tilegne sig viden om og forståelse for planter som en del af vores fødegrundlag
Jeg har erfaret at det vil være en god idé at have gang i flere forskellig frø og planter på én gang. Ganske enkelt for at holde gang i motivationen. Sådan forestiller jeg det naturligvis også vil være for en borgergruppe. Noget vokser hurtigt og andet tager tid. Nogen gang lang tid…. Uanset hvilke tiltag der gøres, vil der være noget at tale om, noget der kan undersøges og eksperimenteres med. Der vil være glæde og skuffelser undervejs…
Et pædagogisk forløb kan eksempelvis se således ud:
- Så forskellige frø i glas og potte, følge proces fra frø til plante..
- Plante gamle gulerødder i en spand og så gulerodsfrø i en potte..
- Gå på opdagelse i naturen. Indsaml to forskellige blomster med det formål at bestemme og undersøge blomsternes forskellige dele….
- Gå på opdagelse i skoven og find spiselige planter… samt undersøge forskelle og ligheder på ramsløg og liljekonval…
Forløbet sat i gang…
Så forskellige frø tilfældigt i glas, fx 2 i hvert glas, så processen kan følges, samt i potter og lade dem stå under samme forhold; lys, varme osv. Allerede her er der gang i at eksperimentere. Hvordan et frø spirer, fotosyntesens betydning for planters vækst. Der vil være masser at kommunikere om.
Her kan observeres, undersøges, forudsiges, opstilles hypoteser og undersøges om fx;
Er der et ”op og ned” på frøet.
På et tidspunkt plantes om i større potter og processen fortsætter med nye spørgsmål på baggrund af erfaringerne fra spiring. Fx
For at få et indblik i og forståelse for hvad det betyder når en plante er to-årig,
Mens der ventes, undersøges der om der er blomster i naturen lige nu…?.
Ventetiden kan også bruges på.....
Ofte høres der at man skal være opmærksom på ikke at tage fejl af fx ramsløg og liljekonval.
Personligt forstår jeg det ikke, fordi liljekonvallen slet ikke er synlig lige nu… Meen det er da værd at undersøge forskellene. Og hvis man ved hvor der findes liljekonval kan undersøgelsen allerede begynde, selvom de først dukker op i maj-juni måned…
Hvad der fx er over og under jorden...? hvordan kender man ramsløgene som er der lige nu..? Blade, duft osv. Hvordan ser der ud under jorden hvor liljekonval vokser og mht resten af liljekonval-planten indhentes katalog viden i beskrivelsen af forskelle og ligheder med ramsløg.
Ramsløgene er spiselige og det er
helt umuligt ikke at benytte sig af den mulighed….Så en del af aktiviten er at
lave ramsløgsalt....
Fllavour-flavour inddrages, i tilfældet at der er nogen der ikke bryder sig om eller tør spise det tilberedte.
Olien kan blandes med ovnstegte kartofler, dryppes på pizza eller smøres på et stykke flyte…
Det var vist det for denne gang...
Kommentarer
Send en kommentar