Annes Biotop nyt


  
Hvordan er det egentlig gået med fuglekasserne....?
Er der mon nogen der vil bo i dem?
 
 Vejret er varmere, foråret nærmer sig og selvfølgelig er kasserne indtaget...
Igen har vildtkameraet (som nu er gået i stykker) gjort sin gavn. Den har ganske enkelt afsløret at begge kasser er besat til anden side....
 
Kig godt efter på billedet til venstre, hvor en musvit sidder ovenpå kassen. På billedet til højre sidder den i hullet.
 
Ligeledes er kasse 2 optaget. Og det mærkelige er at det også er en musvit. Hullet er ellers mindre og burde være fx en mejsefugl, (siger min mand). Men det siger vel bare noget om at vi mennesker ikke bestemmer alt...
 
 Der er meget modlys, men kig godt efter. Også her sidder musvit ovenpå kassen på billede 1 og i hullet på billede 2
 
 
Hvad er det mon jeg hører i det fjerne på tur i min biotop..?
 
 
 
Kæk går jeg hjem fra besøg på biotopen med denne lille lydfil af Flagspætten. "Jeg har hørt flagspætten i dag" siger jeg og afspiller lydfilen....
Det kan du nu ikke være sikker på siger min mand.... Det kan nemlig også være Grønspætten..... Det kommer an på hvor mange gange den trommer.... Begejstringen aftog lidt...
 
Så fruen gik på nettet og undersøgte sagen. Blandt andet fugelstemmer.dk og youtube.

Og min lydfil ER Flagspættens trommen - YES!
Grønspætten trommer mange flere gange end flagspætten, kan jeg fortælle...
 
 En lille eksempel på flere vidensformer i spil...analog, kropslig, dialogisk og katalogisk viden...
 
 
Vildtkameraet afslørede.....
Vildtkameraet afslørede blandt andet en spurvehøg, og en kat der legede med en mus...
Så hvad med den døde mus, katten legede med....? Den kom i et terrarie på stedet hvor jeg fandt den...
 
Musen fra forskellige vinkler på 3 februar
  
Et glas ovenpå og en pind nedenunder, så der kommer ilt til... og så er det vel bare at vente...
MEGET længe.... Februar er en kold måned og der går flere uger før jeg aner små fluer. 
  28. februar og 3 marts begynder der at ske noget.
Nedenfor en lille kortfilm hvor man kan se bevægelse...
I søndags - 13 marts var jeg på tur til biotopen, og tro det eller ej....glasset (terrariet) stod ikke hvor det plejede.....det havde flyttet sig -10-20 cm..
 
Fuldstændig uventet og til min helt store overraskelse var min mus væk. Pist væk. Jeg tænkte "Det kan simpelthen ikke passe"....Ingen gider spise en spidsmus...

Jeg ragede rundt i jorden, tog blade til side. Men musen - den var væk. Hvem i alverden har flyttet glasset og taget den....? Det får jeg aldrig svar på. Jeg havde ellers planlagt at tage den med hjem, netop fordi den var helt mumificeret. Jeg ville have taget handsker på og skilt den ad...

 Nyt om spurvehøgen...
Og spurvehøgen som jeg fangede gennem vildtkamera....., 
ja så har jeg ikke langt fra biotopen fundet spor efter formentlig spruvehøgen.... i hvertfald en rovfugl.... Og hvad det er jeg finder må jeg have hjælp til....
 
Gennem dialog med en rigtig fuglenørd fandt jeg frem til, at dette er vingerne af en bogfinke på baggrund af de hvide, sorte og gule farver. Og han var sikker på at det var en hun.

Bogfinken - han til højre - hun til venstre

(Wikipedia)


Og her ses resterne af et andet af spurvehøgens måltid...

Min mand vurderer at det er efterladenskaber af en skovsneppe. 
De stribede fjer, og skroget til højre.
Billede 2 er en af lungerne. Vi har også fundet næbbet...
 
Hvordan ved jeg så at det er en rovfugl der har været på spil...? Gennem dialog har jeg tilegnet mig viden om, at rovfugle plukker fjerene af fugle og er det fx ræven der er på spil, bider den fjerene af...
 
 
Hvem kom egentlig først...?
 Og hvem kom egentlig først....altså af grenene vi havde klippet ind...?
Jeg fik influenza og projektet døde lidt ud.....Her er billeder fra dag 6
 
Her billeder af poppel, som fik hasler og blomster... Det vil sige den vindbestøves
Her ses hylden sprunget ud, så med hensyn til blade, kom den da først...

Haslen kigges nøje efter. Der sker meget lidt...

Og pilen, ja da kan man se gæslinger på vej.
 
Nu har jeg så søndag den 6. marts sat gule sedler på de forskellige træer i biotopen, for at minde mig selv om at holde øje.... 
Balsampoplen har dog i mellemtiden måttet lade livet til brændsel..  


Hylden er pænt på vej, pilen står i fuldt flor med gæslinger og bier summer på jagt efter pollen. Bøgen ligner stadig en vissen pind og Haslen, hvis træet var lidt ældre ville stå med rakler og blomster og bestøves af vinden...Raklerne på ældre Hassel er ved at visne af og ligeledes blomsterne...

Hvad jeg endnu ikke er nået til, er at sætte nye fælder for, at undersøge hvad der kan være af hvirvelløse dyr i skovbunden, nu hvor vejret er varmere. Der helt sikkert meget livligt nu hvor temperaturen er steget og jorden varmere, og tid til at live op. Foråret er nemlig kommet...

 


 

 



 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Annes Udviklingsopgave 1

Udviklings opgave 1

Annes aktiviteter 1 og 2 på Biotop