Annes Naturmuseumsopgave Vadehavscentret
Jeg har været her før. Flere gange. Med STOR begejstring, særligt efter det i 2017 er ændret til det nuværende og meget mere oplevelsesorienterede sted. Denne gang er mit udgangspunkt for besøget et helt og aldeles andet. Jeg glæder mig.
Jeg er betaget af æstetik, materialer, udformning, opbygning. Sanselig og velgørende for krop og sind.
Før besøget undersøgte jeg den pædagogiske linje for stedet, ved at kigge på en udmærket og informerende hjemmeside. I Danmark er der 16 statsstøttede VidensPædagogiskeAktivitetscentre. Vadehavscentret er det ene. Her formidles viden om natur og historie gennem aktiviteter og her bygges bro mellem forskning/undervisning/mennesket (Vadehavscenteret.dk)
Besøget som et pædagogiske forløb for selvvalgt målgruppe
Jeg har fået fortalt og derigennem lært at fugles æg er ”spids” i den ene ende, så de kan ligge tættere i reden. At fuglen, når den ruger æg, har en bar plet på brystet, for at æggene kan være så tæt på kroppens varme som muligt. Jeg tænker ofte naturen som værende fascinerende og fuldstændig betagende. At der er en grund til, forklaring på og mening med alt… Erfarer, erkender og konkluderer jeg endnu en gang.
(Hyllested (2009), s. 26-27) taler om at erfare noget man ellers ikke har mulighed for, om læringens forskellige aspekter. Stedet giver mulighed for alle aspekter af læring; praktisk, følelsesmæssigt, socialt og erkendelsesmæssigt. Udeundervisning i museumssammenhæng medvirker til at styrke en personlig, alsidig udvikling og dannelse. Der åbnes op for nye læringsmuligheder. Jeg har en forforståelse, en personlig konstruktion der gennem besøget påvirkes. Jeg har fået en ny forståelse for og viden om fx formen på et æg, fuglens bare bryst, at søstjerne er megablød og ikke lidt hård og pigget som forventet… og derigennem konstrueret ny viden, erfaringer og erkendelser ved at se, lytte, iagttage, undersøge, prøve, udfordre, tale om og reflektere over. Jævnfør Piagets forståelse af læring og Vygotskys teori om viden som kulturelt og socialt betinget (Hyllested (2009), s. 30-36).
"Udeundervisning" i museumssammenhæng understøtter muligheden for at skabe fornyet interesse for natur og naturfænomener og fordelen ved rammerne som læringsmiljø er, at rammerne kan give oplevelse af ægthed og stor værdi gennem muligheden for at opleve fænomener, den enkelte ikke tidligere er stødt på. Man tilegner sig nye stumper af ekspertviden, der kan inspirere og arbejdes videre med, hvis der arbejdes med bevidste mål… Ekskursioner kan være alternative læringsrum, hvor noget erfares, der ellers ikke ville erfares…
Nogle læringssituationer kan man huske, selv når man er voksen. På godt og skidt... Min hukommelse om museumsbesøg i skolen i 70érne; en museumspædagog der fortalte endeløst og tørt, man kunne se og ikke røre, prøve eller sanse med alle sanser… (Hyllested, T. (2009), s. 9-25).
Litteratur
Ejbye-Ernst & Stokholm (2015). Natur og udeliv – iderummet i pædagogiske praksis. Hans Reitzel
Hyllested. T. (2009). Underholdning eller undervisning? – Naturfaglige ekskursioner til eksterne læringsmiljøer i hele skoleforløbet. Dafolo
Steen, J. (2020). Rødspætten. Naturporten. https://naturporten.dk/temaer/danmarks-dyr/fisk/item/rodspaette
Hej Anne, kiggede lige forbi. Jeg er også vild med Vadehavsmuseet :-) Jeg synes du fanger de oplevelsesmæssige kvaliteter i museet virkelig godt. Godt at du får koblet stærkt til Hyllested teksten og får fremhævet de særlige pædagogiske muligheder museet tilbyder.
SvarSlet