Annes K4-aktivitet 1
Klokken er 9.00, vandrestøvlerne snøret og turen går over marker, på stier hvor der er krat og hegn, og i skovene ikke langt fra hvor jeg bor. Solen skinner; det smukkeste vejr i længe, hvor det ellers primært har regnet og rusket, selvom også det kan være fascinerende og lækkert at være ude i. Blot det ikke står på i ugevis…
Her er højt til himlen, fuglene synger og i dag har jeg for første gang hørt og set Lærken og Viben.
Mit ”ydre” tempo, omstilles i naturen til mit ”indre” tempo. Forskellen er mærkbar… Virkelig velgørende og fuldstændig afstressende. Udelivet og motionen giver også en naturlig træthed (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 217).
Og hvorfor ikke koble en pædagogiske aktivitet på en sådan tur… så det gør jeg, og udarbejder derfor en K4-aktivitet…
Mit personlige formål med denne K4-aktivitet er at forsøge at koble de forskellige vidensformer på jævnfør (Ejybe-Ernst & Stokholm, 2015) kapitel 3. Vidensformer jeg har læst om, men undervisning jeg er gået glip af på sidste seminar.
Borgerne får mulighed for tilegne sig forståelse for hvordan træer, buske, urter og andet bliver til gennem et frø. Og måske på længere sigt lærer borgerne at tilegne sig naturen som et rum de sætter pris på, også benævnt som ”Sence of place”, samt udvikler lyst til at drage omsorg for naturen (Ejbye-Ernst & Stokholm, s. 219, 233-236).
Vidensformer
Jeg har gennem dialog med min mand,
erfaret at der er frø der skal gennem en fuglemave for at de vil spire, at
koglen fra en skovfyr, der ligger på jorden ikke indeholder spiredygtige frø,
at denne kogle skal plukkes øverst på træet osv. Phronesis som vidensform; ”Situationsbestemt
dømmekraft baseret på erfaringer med mange lignende siturationer” (Ejbye-Ernst
& Stokholm, s. 61). På gåturen hvor indsamling af frø er dagens opgave, er
der også tid til at kigge på forskellige reder i træerne…. Tilhører reden vi ser en ravn,
duehøg, eller måske en musvåge…? Vi gætter og forudsiger… Lærken
der flyver højt deroppe i luften og Viben der roder i marken. Vandet der
risler i et lille løb på en mark osv. (Ejbye-Ernst & Stokholm, s. 60-62).
Dette kom der ud af turen.
Ejbye-Ernst & Stokholm (2015) Natur og udeliv – Uderummet i pædagogiske praksis. Reitzel.
Hej Anne - fornøjelig læsning med mange og relevante koblinger til teori :-) God ide at laminere dine frø til fremtidige ture.
SvarSlet