Indledning.
Jeg arbejder for tiden med både voksne og børn i social-special området. Jeg har i noget tid haft lyst til at arbejde med en pige på 32 år som har en angst diagnose. Hun er meget motiveret for at eksponere, og hun har det meget svært med bla dyr i naturen (både dem man ikke ser/små, og større pattedyr), samt mørke. Jeg har spurgt om hun kunne tænke sig at arbejde med dette emne sammen med mig og det vil hun gerne.
Mine aktiviteter vil have fokus på dette, på flere forskellige måder, og jeg kommer til at afprøve både hende og mig selv i mødet med naturen/aktiviteterne.
At sætte fælder ud- hvilke dyr støder man på i naturen.
på min biotop har jeg sat 6 fælder ud. Målet er at se hvilke dyr der tiltrækkes af forskellige fødevarer. Kommer der andre dyr frem end sidst jeg kikkede.
Mayonaise Gær Havtornmarmelade
Spegepølse Rosenkål Banan
Alle 6 fælder gravet ned
Efter 1 døgn er dette fundet:
1 Mayonaise: Regnet væk og ingen fundende dyr.
2 Gær: Her var der meget små dyr. En hoppede, andre kravlede. Jeg kunne ikke stille skarpt og se hvor mange ben. Jeg har på (skoven-i-skolen.dk) læst at det kan være mider eller tæger. Det er insekter med 6 ben og ca 1-2mm store.
3. Havtornmarmelade: Regnet væk og ingen dyr fundet
4. Spegepølse: Bænkebidder, som er en nedbryder. den spiser døde plantedele. De lever fugtige steder. de er grå og har gæller. Den har 7 sæt ben.(skoven-i-skolen.dk) Edderkop. Mejer. Rovdyr. Spiser insekter og andre edderkopper. (naturhistoriskmuseum.dk)
6. Banan: Fundet en skolopender. Det er et rovdyr der jager om natten. Den lammer sit bytte med sine giftkroge. Spiser larver og orme og visne blade. Den kan ikke bide gennem huden på mennesker. Den har mange ben (Skoven-i-skolen.dk)
Evaluering.
Jeg har fundet lidt andre dyr men også de samme som i biotopopgaven. Jeg vil tro at der er mange flere dyr, og at der kommer flere jo varmere det bliver. Det eneste dyr jeg kan se at skulle være opmærksom på er skovflåten, som er en mide, og blodsuger sætter sig på både mennesker og dyr. Den har 8 ben.
Den lever i fugtige områder, og i dens bid kan der være bakterier. Typisk går der op til 24 timer inden den begynder at udskille evt bakterier, så derfor er det godt at fjerne dem så hurtigt som muligt.
Flåten suger 1 gang i hvert stadie (larve, nymfe og voksen) (Miljøstyrrelsen, mst.dk)
En anden måde at finde ud af hvilke dyr der findes.
Jeg er inspireret af bloggens aktiviteter, og vil finde ud af om der vil komme dyr på træet/pappet som ikke går i fælderne. Evt andre dyr end fundet i 1. biotop opgave.
Pap sat rundt om en af stammerne på biotopen. Det er tørt da de lover regn.
Dette er nok en Rød-el. Jeg har fundet den lille kogle fra ellen i en af fælderne. Der ses dog mange bøgeblade i området under træet.
Citat fra Svendborg Kommunes hjemmeside:
(
Kobberbækskoven Nord Skoven i den nordlige del er på
dalsiderne en åben, stærkt udtyndet, formmæssigt varieret bevoksning af op til
170-årige bøge og i dalbunden omkring vandløbet en smal ellesump af høje, gamle
rødel og ask. I den sydlige del en tæt holm ca. 190-årige ege iblandet bøg og
elm. Underskov af selvsået og, især i den østlige del, plantet bøg. Den
nordlige skov er mod nord, vest og øst omgivet af bymæssig bebyggelse og mod
syd af privatejet skov i bækdalen. Særlige træer: 190-årige ege. Miljøstyrelsen
har registreret størstedelen af skoven som naturmæssigt særlig værdifuld skov
(bøgedomineret skov). (https://www.svendborg.dk/sites/default/files/PDF/samlet_alle_forvaltningsplaner_endelige2.pdf
Evaluering.
Der er ikke fundet dyr under pappet efter 2 døgn. Selvom jeg havde lup med, kunne jeg ikke finde det mindste. Dog fandt jeg små huller i barken som muligvis er en bille der har lavet.
Jeg fandt dette hul forleden, og blev nysgerrig. Kan jeg måske finde ud af om der er dyr her?
Er dette mon et musehul? Beskrivelsen af musehuller i "skoven-i-skolen.dk", er at det er i højt græs... ikke lige her, ej heller ved foden af et træ. !!!
Der er ikke spor af den i form af kogler der er spist af eller synligt lort.
Der findes mange forskellige mus og de lever af nødder, bog, .... de er vigtige i fødekæden og bliver spist af mane dyr, fx ræven, og rovfugle. (skoven- i-skolen.dk)
.
Hej Dorthe, spændende forsøg du har lavet med fælder af forskellig slags og fine billeder, du kan måske overveje at inddrage en gætte/hypotese dimension i dit arbejde med fælderne så deltager(ne)aktiveres til at lave forudsigelser om hvad de tror der vil ske med de forskellige maddinger/fælder. Se evt. Side 183-184 i grundbogen.
SvarSlet