Dorthes Biotop

Min biotop.

Oplevelse/refleksion:

Jeg har som barn været ude i naturen altid. Jeg har klatret i træer, undersøgt jord og undret mig over dyr og planter. Mine forældre har ikke fortalt mig noget om naturen og har ikke selv været nysgerrige eller vidende. 

Som ung/voksen forlod jeg min nysgerrighed og har i mange år brugt naturen som sted. Løbet, leget, bygget hule med mine børn, og jeg har opdraget mine børn som jeg selv er opdraget ang naturen (næsten), da jeg ikke ved ret meget om den, videnskabeligt set (teoretisk). 

Når jeg sætter fokus på natur og udelivs begrebet, kan jeg mærke en lyst til at vide mere og være derude, og det der startede nysgerrigheden igen, var på GK2 forløbet hvor vi lavede flavor- flavor??mad, og der kom teori på. Igen ved starten af dette modul, spirer den gemte "opdagelses-lyst". 

Min biotop er i Rottefældeskoven i Svendborg. 

 



                                     


Skitsen af biotopen, hvor der går en sti gennem. På den ene side går det en smule nedad mod Kobberbækken, med træer og krat. Træerne har mindre kroner, og står ikke meget tæt. 

På den anden side af stien er der en skrænt hvor der er stort træ, med en stor krone der går ud over stien. 
Mit udkik er på en stor rod på skrænten. (markeret med et kryds)
Denne plante gror i skovbunden flere steder, og gennem app´en PlantNet, er der mange forskellige muligheder, men jeg er ikke sikker på hvad det kan være. 

Denne svamp gror på en væltet stamme, og gennem Naturbasen, kommer et forslag til at det kan være Broget læderporesvamp. 

Dette kan være et blad fra en Løn. (plantNet) Den er mere spids end et blad fra Ahorn. 

Dette er brombær. De vokser også i skovbunden, og stilken er fuld af små torne. 

Bøgeblade, som ligger overalt i skovbunden nu. 

Denne plante vokser også i skovbunden. jeg har ikke kunne finde ud af hvad den hedder. 

Mos der gror på stubbe af døde træer. Der er vådt på biotopen, og jorden er løs. Navnet på mossen kan jeg ikke finde. 

Dette er fundet på en væltet træstamme. Omgivelserne er tæt på fugtig skovbund, og den er relativ hård. Jeg kan ikke finde navnet på dette, og jeg ved ikke om det er en slags svamp. 


Dette er fundet i skovbunden efter at bladene er fjernet. Har ikke kunne finde navn. Der er ikke meget af det på min biotop. 


Træerne er høje, og kommer til at danne skygge flere steder når der kommer blade. 
Hvilke træer er det? 




Dyr i biotopen






Dette er jord taget med hjem fra biotopen, samt et stykke af en træstub. Jeg har stillet dem i vinduet over varmen, og skal se om der dukker nogle dyr op som ikke kunne ses før.

Efter 4 dage er der kommet et meget lille dyr som løber stærkt, gemmer sig i små huller. Jeg kan ikke nå at fotografere det, og har forsøgt at søgt på dyr der lever i dødt træ. Kan ikke finde noget navn/forslag. 
Det dukkede også en bænkebidder op i dette træ, og der findes små hvide æg ??

Dette er kommet efter 2 døgn. Jeg ved ikke hvad det er. Efter undersøgelser flere steder, finder jeg noget der kan ligne: Spindlermøl??


Dette er en bænkebidder som er et krebsdyr. Den lever af rådnene organisk matriale, og disse er fundet bag løs bark ved skovbunden. (skoven-i-skolen.dk)


Her er en fin lille regnorm. Det er en børsteorm, og på hvert led sidder der 8 små børster som den bruger til at skubbe sig frem i jorden. Den er ikke så aktiv på 4. dagen, måske er den ikke i rette omgivelser, de skal have mørke og fugt. Jeg sætter den ud igen fredag. 


En død bille ;-/..... troede jeg. På 4. dagen var billen i fuld galop. Navnet på denne kunne være en Snegleådselbille ( Naturbasen), og derfor mine små snegle ikke er der mere. Denne bille sover om vinteren, og er i vågen tilstand nataktiv. 


En skolopender. Denne er heller ikke til at finde i bakken på 4. dagen !!! Men den spiser regnorme...


En ?? Snegl uden hus?? Denne er væk på 4. dagen !


Dette har form som en snegl. bare blød. 
OG VÆK. 



 

Kommentarer

  1. Dejligt med en genaktiveret 'opdagelses-lyst' :-) En spændende biotop - og du er godt i gang med plante og dyre bestemmelsen. Du kan tage planter med når vi ses på næste seminar - prøv at fotografere bladene på en hvis baggrund det letter bestemmelsen, nogle forsigtige bud herfra kunne være storkenæb og korsknap ( i hvert fald en plante fra læbeblomst familien). Er spændt på at se dine biotop aktiviteter

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Annes Udviklingsopgave 1

Udviklings opgave 1

Annes aktiviteter 1 og 2 på Biotop